IslamBosna.ba- Pojedini ljudi su skloni osornosti i grubosti. Oni izgovaraju oštre riječi koje ne pokazuju snagu argumenata ili dokaza, ali su pune uvreda i pogrda.

Poslanik, s.a.v.s., je rekao: Oni koji puno proklinju neće biti na Sudnjem danu svjedoci niti zagovarači!

Isto tako, Poslanik,s.a.v.s., je rekao: Vjernik ne vrijeđa, ne proklinje, nije bestidan i besraman!“

Ko god voli Poslanika, s.a.v.s., i želi da bude u njegovom društvu na Sudnjem danu treba da slijedi njegov primjer. To znači da treba čuvati svoj jezik da ne izgovara ništa drugo osim onog što je dobro. Poslanik, s.a.v.s., je savjetovao: “Ko vjeruje u Allaha i Sudnji dan, neka govori samo dobro ili neka šuti”.

Da se Allah smiluje osobi koja ili kaže nešto dobro i zaradi nagradu; ili ćuti i time ostane sigurna.

Ne postoji ništa loše u ljudima koji se ne slažu i raspravljaju jedni sa drugima, naročito u ovim problematičnim i zbunjujućim vremenima. Međutim, način na koji se vode rasprave treba da bude sa razumnim argumentima i umjerenim govorom. Način na koji osoba vodi raspravu treba da pokaže čistotu njegove namjere, snagu njegovog intelekta i plemenitost njegovog karaktera.

Svima je očigledno da je muslimanski svijet upao u brojne krize. On je kao brod koji je upao u oluju, a ljudi na brodu se plaše da će se udaviti. Njihovi glasovi su pomiješani. Neki glasovi su milosrdni i zabrinuti. Neki su mirni. Drugi su ljutiti i uzavreli. Zatim, tu je glas koji izgovara psovke i uvrede na račun svih, ali taj glas uvijek sebe poštedi. Ali kako bi taj glas ikako mogao proklinjati sebe? Zar to nije glas onog koji će spasiti svakoga, glas pouzdanog, zabrinutog i posvećenog pojedinca koji će ispravno postaviti stvari? Zar to nije glas onog koji će urediti sve poslove onih koji odustanu, okrenu svoja leđa, podlegnu slabosti, prodaju svoju vjeru za ovozemaljsku korist? Ne, zaista najgora moguća osoba je ona koja vidi samo dobro u sebi, a zlo u svima ostalim. Naša braća i sestre su dio nas samih, i mi treba ih trebamo uvažavati kao što uvažavamo sami sebe.

Allah kaže: Zašto, čim ste to čuli, nisu vjernici i vjernice jedni o drugima dobro pomislili i rekli: “Ovo je očita potvora!(En-Nur, 12)

Allah također kaže: I ne kudite jedni druge i ne zovite jedni druge ružnim nadimcima! O, kako je ružno da se vjernici spominju podrugljivim nadimcima! A oni koji se ne pokaju – sami sebi čine nepravdu. (El-Hudžurat, 11.)

Internet nam je pružio nove načine vrijeđanja i kleveta – elektronske uvrede. Sada ljudi mogu svoje uvrede i klevete širiti besplatno i bez ikakve odgovornosti, a njihova imena su objavljena zajedno sa njihovim izborom riječi. Oni koji se ovako ponašaju, otvoreno se razmeću vlastitim grijesima, i zaista je Poslanik, s.a.v.s., rekao: Svim pripadnicima mog ummeta bit će oprošteno osim onima koji javno čine grijeh.

Internet, također pruža priliku da budu anonimni, da se sakriju iza lažnog imena, a to omogućava klevetniku da se sakrije iza lažnog imena, i dozvoljava klevetniku da se otarasi svih svojih inhibicija. Nažalost, razuman i uravnotežen govor često ne privuče veliku pažnju. Elektronski klevetnik, s druge strane, je podstaknut pažnjom koju dobije, kako od onih koji ga podržavaju tako i onih koji ga kritikuju. On čak može zavarati i sebe toliko da pomisli da će ući u historiju!

Druga nova prilika za širenje uvreda, kleveta i ogovaranja je pružena preko mobilnog telefona, putem tekstualnih poruka. Uz anonimne sms-ove, najgnusnije i najuvrijedljivije izjave se mogu proširiti cijelim svijetom. Pojedini koji to rade smatraju da je takvo ponašanje hrabro i odvažno. Zaista, to pokazuje odvažnost- na isti način kao što je provalnik odvažan kada provaljuje u kuću. Zar je odvažno biti osobom koja strmoglavo ide u propast?

Poslanik,s.a.v.s., je rekao: Primjer mene i vas, moj ummete, je kao primjer čovjeka koji je u noći zapalio vatru , pa na nju nasrnuše leptiri i mušice koje se okupljaju oko vatre, pa ih on stade odbijati, ali i pored toga one su uporno nasrtale i padale u nju. Ja sam taj koji vas drži za ogrtače i poziva ka Džennetu, ali se vi uporno otimate i time padate u Vatru.

Ovakva zloupotreba elektronskih medija je beskrupulozna i neprincipijelna. Oni koji se na takav način ponašaju prikazuju sebe kao ljude lišene vrijednosti, ljude koji su pod kontrolom svojih najnižih strasti kao i da su zaslijepljeni ljutnjom koja je motivirana sitnim pakostima. Oni koji misle da se drže istine ili da brane svoju vjeru takvim ponašanjem samo se zavaravaju.

Ovakva tehnologija je put da uvrijedite nekog i da oštećeni plati za to. Nedavno je jedan od mojih prijatelja dobio sms gdje mu je zatraženo da ga hitno pozove. Radilo se o međunarodnom pozivu. Moj prijatelj je nazvao i proveo više od sat vremena slušajući vrijeđanje i uvrede. Kada mi je pričao o tome, nasmijao sam se i rekao: „On vrijeđa, a ti plati račun za to“.

Oni koji žele da se drže pravog puta u ovoj kulturi uvreda treba da urade sljedeće:

1. Možemo se udaljiti od takvog ponašanja, a i onih koji se tako ponašaju. To je ono što nam zapravo Kur’an govori da uradimo:

 Ti sa svakim – lijepo! I traži da se čine dobra djela, a neznalica se kloni! (El-A’raf, 199.)

a kada čuju besmislicu kakvu, od nje se okrenu i reknu: “Nama naša djela, a vama vaša djela; mir vama! Mi ne želimo društvo neukih.(El-Kasas, 55.)

Ono što žele – vjernici će postići, oni koji molitvu svoju ponizno obavljaju,  i koji ono što ih se ne tiče izbjegavaju. (El-Mu’minun, 1-3.)

Jedna od karakteristika Poslanika, s.a.v.s., je bila da bi neuko ponašanje drugih osoba učinilo da se još blaže prema njima ophodi.

2. Možemo odgovoriti sa nečim boljim. Ovo znači da možemo moliti Allaha u ime druge osobe da im Allah oprosti. Možemo reći nešto lijepo i oponirati lošim riječima onim koje su dobre. Ovaj pristup se često preporučuje u Kur’anu.

Ti lijepim zlo uzvrati. (El-Mu’minun, 96.)

… a ljudima lijepe riječi govoriti … (El-Bekara, 83.)

Oni će dobiti dvostruku nagradu zato što trpe i što lijepim zlo uzvraćaju i što od onoga što im dajemo udjeljuju. (El-Kasas, 54.)

3. Moramo očuvati svoju pribranost i ostati mirni. Život je dug put, a potreban nam je odmor i spokoj.

Allah kaže: Tebi se klanjamo i od Tebe pomoć tražimo. (El-Fatiha, 4.)

A za Poslanika, s.a.v.s, Allah kaže: pa je Allah spustio smirenost na druga njegova. (Et-Tevba, 40.)

Allah kaže Poslaniku,s.a.v.s.: Strpljiv budi! Ali, strpljiv ćeš biti samo uz Allahovu pomoć. I ne tuguj za njima, i neka ti nije teško zbog spletkarenja njihova. (En-Nahl, 127.)

Živite svoj privatni život u zadovoljstvu i spokoju. Posao kojim zarađujete za život, bilo da se radi o trgovini, industriji, islamskom radu, upravljanju ili bilo čemu drugom što vam je Allah odredio na ovom svijetu, obavljajte tiho, mirno, strpljivo i sa veselim licem. Ne obraćajte pažnju na one koji vam žele nauditi.

4. Ne treba gubiti vrijeme odgovarajući na ono što kažu ili ih pobijati. Prepustite to drugima. Sve što kažemo nije nužno ispravno, niti je sve što drugi kažu nužno pogrešno. Trebamo se poštedjeti uvreda i vrijeđanja.

Neko me je jednom upitao: „Zašto ne negiraš pisanja toga i toga koji je ružno pisao o tebi u novinama?

Odgovorio sam: „Imam obaveza i izabrao sam da se tim ne opterećujem. Ali pretpostavi da sam mu odgovorio. Onda bi on napisao odgovor na to. Trebam li onda ostaviti sve svoje produktivne napore i da se posvetim bitci riječima? Ili treba da prestanem i da se mom protivniku čini da je pobijedio?

Onda sam počeo misliti o svim sporovima koji su bijesnili između pojedinaca prije 30 ili 40 godina, da ne spominjem one koji su se dogodili prije nekoliko stoljeća. Koji je bio njihov krajnji rezultat? Šta su postigli? Zar ne bi bilo bolje za mene da svoj ograničeni trud iskoristim u nešto trajnije i korisnije?”.

5. Nikad ne smijemo dozvoliti da nas naše neprijateljstvo i nepoštovanje drugih natjera da poreknemo istinu, da izgovorimo laž, ili da ustrajemo na greškama. Moramo napraviti samo-procjenu i sami ispraviti naše navike.

Da, ljudi često kritikuju očigledno značenje onog što smo izrekli bez toga da cijene sve aspekte istog. Međutim, ponekad neko može imati uvid u nešto što ste zanemarili, uvid koji bi vam pomogao u postizanju oštroumnijeg, uravnoteženijeg razumijevanja stvari. Na ovaj način, protivnici su zapravo od koristi.

6. Trebamo imati na umu da smo počinili brdo grijeha. Gledali smo zabranjene stvari. Rekli smo stvari koje nismo trebali reći. Bili smo nemarni u svojim dužnostima. Allah, iz Svoje dobrote prema nama, izabrao je za nas lakše nevolje na ovom svijetu kako bismo ispaštali za počinjene grijehe ili kako bismo poboljšali naš status ili kako bismo se uzvisili što nikada ne bismo mogli postići samo sa našim dobrim djelima.

Allah nam je odredio one koje smatramo svojim protivnicima, ali u stvarnosti oni su naši pomagači kroz koje ćemo postići Allahovo zadovoljstvo. To ne znači da je naša nagrada na njihov račun. Allah je najdarežljiviji. Naši protivnici možda mogu steći nagradu od Allaha za njihovu iskrenost, iako možda nisu u pravu, dok ćemo mi biti nagrađeni za našu strpljivost. Ne smijemo smatrati da napredujemo na račun drugih ljudi. Umjesto toga, trebamo stalno tražiti oprost od Allaha, ko god to uradi vidjet će da će mu Allah olakšati svaku brigu i dati izlaz iz svake poteškoće, i On će mu pružiti opskrbu odakle nikad nije mogao ni zamisliti. Zaista, Allah je sa onima koji imaju strpljenja.

Nemoj zaboraviti da podijeliš hair!

Autor: Selman el-Avda

Prijevod i obrada: IslamBosna.ba